Nacht met zware onweersbuien en veel schade na dagen verzengende hitte
Na opnieuw een hete dag zijn gisteravond en vannacht zware onweersbuien over het land getrokken, plaatselijk met hagelbuien en zware windstoten. Overal in het land ging het los. Veiligheidsregio's ontvingen veel meldingen van schade. Op verschillende plekken brak brand uit na blikseminslag.
Bij een woningbrand in Landsmeer is een persoon gewond geraakt. De brand ontstond rond 02.00 uur op de zolder van het huis. In een appartementencomplex in Nunspeet heeft kort brand gewoed. Bewoners moesten uit voorzorg hun woning verlaten en zijn tijdelijk opgevangen in een nabijgelegen café.
Uit het hele land kwamen beelden binnen van het onweer:
In het Groningse Toornwerd kwamen twee kalveren om bij een schuurbrand. De brandweer kon voorkomen dat het vuur oversloeg naar een nabijgelegen stal, waar zo'n 150 koeien stonden.
In Snelrewaard in de provincie Utrecht veroorzaakte de bliksem een grote brand aan een rieten dak. De brandweer meldde tijdens bluswerkzaamheden dat er geen mensen meer aanwezig waren in de woning.
Ook waren er branden in onder meer Amsterdam, Wassenaar, Geldrop, Helmond en Beek en Donk. Vermoedelijk allemaal door blikseminslagen.
MolenIn Eindhoven werden windstoten van 90 kilometer per uur gemeten. In buurgemeente Veldhoven kwam de kap van een molen los door de zware windstoten. Die kwam met wieken en al naast de molen terecht. Huizen en auto's in de buurt raakten beschadigd.
Op beelden is te zien dat de schade aan de molen groot is. Ook het moment dat de wieken loskwamen is vastgelegd:
Gisteravond was door blikseminslag het treinverkeer rondom Gouda verstoord. De NS meldde vannacht en vanochtend veel storingen op trajecten. Daarvan is niet duidelijk of ze verband houden met het onweer.
Meldkamers overbelastMeldkamers van sommige veiligheidsregio's kregen dusdanig veel meldingen, dat die dreigden overbelast te raken. Zo kreeg veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland veel meldingen binnen van wateroverlast.
Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant had het zo druk dat op een brandweerkazerne een extra meldkamer werd ingericht. Mensen in die regio werden opgeroepen de hulpdiensten alleen te bellen bij direct gevaar, zodat de meldkamer beschikbaar bleef voor spoedeisende situaties.
Code oranje voor onweer werd vannacht verlengd van 04.00 uur tot 05.00 uur. Om 05.36 werd code oranje voor heel Nederland opgeheven; nu geldt voor alle provincies alleen nog code geel voor hitte.
Volg alle weerupdates in ons liveblog: