Aggregator

Ochtendshow van Mattie en Marieke bij Qmusic stopt na acht jaar

18 minutes 23 seconds ago

Na acht seizoenen komt er een einde aan de populaire ochtendshow Mattie & Marieke op radiozender Qmusic. Presentatoren Mattie Valk en Marieke Elsinga hebben dat aangekondigd in een podcast. De twee blijven wel betrokken bij de zender.

Vanaf september gaat Elsinga (39) een eigen lunchprogramma op de vrijdagmiddag maken. Valk (41) gaat door met in de ochtend presenteren, ditmaal zonder vaste co-host, in plaats daarvan zullen verschillende mensen aanschuiven.

Het is de tweede grote verschuiving in de radiowereld deze week. Maandag werd bekend dat dj's Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte de overstap maken van NPO Radio 2 naar Radio 10.

Meerdere prijzen

Het duo Valk-Elsinga presenteerde de ochtendshow elke werkdag van 06.00 tot 10.00 uur, en daarmee wonnen zij verschillende prijzen. Zo kregen ze in 2022 een Gouden Radioring en werd het gesprek tussen Valk en de terminaal zieke Eva Hermans-Kroot, vlak voor haar dood, gekozen tot Radiomoment van het jaar 2024.

In 2022 stopte Elsinga tijdelijk met de ochtendshow om het rustiger aan te doen.

Juiste moment

Volgens Elsinga was het een moeilijke beslissing om te stoppen, waar ze lang over heeft nagedacht, "juist omdat omdat ik zoveel plezier met Mattie heb. Toch voelt het nu als het juiste moment om te doen, omdat ik gewoon zin heb in een nieuw avontuur", zegt de 39-jarige presentatrice.

Valk zegt dat hij er altijd rekening mee heeft gehouden dat zijn partner er waarschijnlijk eerder mee zou stoppen. "Ik ken jou zo goed en jouw karakter dus ook, dat ik weet dat je eens in de zoveel tijd een nieuwe prikkel nodig hebt", zegt hij in de podcast tegen Elsinga. "Ik ben ongelofelijk dankbaar voor de [afgelopen] acht jaar."

De allerlaatste gezamenlijke uitzending zal te horen zijn op donderdag 3 september. Dat is precies acht jaar na de allereerste show in 2018.

NRC: onrust bij OM houdt aan, personeel stopt met meedenken over oplossingen

42 minutes 23 seconds ago

De interne onrust bij het Openbaar Ministerie blijft aanhouden. Een speciale actiegroep die zou helpen met het aanpakken van problemen binnen het OM heeft zichzelf opgeheven, schrijft NRC.

De krant heeft een mail in handen die een actiegroep heeft verspreid onder alle 6000 OM-medewerkers. De groep schrijft dat het door hoge werkdruk niet meer lukt om zich in te zetten voor verbeteringen in de organisatie.

De initiatiefnemers zijn onder meer ontevreden over het handelen van de baas van het OM, procureur-generaal Rinus Otte. Ze zeggen dat ze de indruk hebben "dat het belang van de medewerker van het OM geen prioriteit heeft bij de voorzitter van het College". Het College van procureurs-generaal geeft leiding aan het OM.

Gebrekkige ICT-systemen

Afgelopen november schreven zo'n 3000 medewerkers al een brandbrief aan de leiding waarin zij hun zorgen uitten over de gebrekkige ICT-systemen. Ook werd er gewezen op de hoge werkdruk en de nieuwe bezuinigingen.

De actievoerders riepen de leiding van het OM op om de geplande bezuinigingen terug te draaien en extra geld van het ministerie van Justitie en Veiligheid te vragen voor de ICT-infrastructuur.

Het OM had toen al een brief ontvangen van de Nederlandse Vereniging voor de Rechtspraak. Ook die luidde de noodklok over de ICT-problemen en de hoge werkdruk binnen het OM.

De medewerkers schrijven in de mail van gisteren dat er de afgelopen maanden "enige verbetering" in de ICT-voorzieningen is gekomen, maar ze benadrukken dat er nog steeds dagelijks wordt gewerkt met "ineffectieve systemen en storingen".

Ook is er nog steeds sprake van een hoge werkdruk, omdat vacatures niet worden opgevuld. De actievoerders schrijven dat er sprake is van onrust en een hoog ziekteverzuim.

Afstandelijke leiding

Daarnaast wordt de houding van de baas van het OM, Rinus Otte, benoemd. Hij zou in april van dit jaar hebben geweigerd deel te nemen aan een gesprek met de actievoerders en wilde ook op een ander moment niet praten met ontevreden personeel.

In de brief vragen de medewerkers aan de leiding van het OM om een minder afstandelijke houding aan te nemen ten aanzien van het eigen personeel. "Wees als collegeleden aanspreekbaar. Loop door de gangen op de parketten en neem een werkplek naast medewerkers om te horen wat er onder medewerkers leeft."

De leiding van het OM schrijft in een reactie aan NRC dat het op de hoogte is van de mail en "zich zeer bewust [is] van de opgave die er is op het gebied van met name de ICT." Ook schrijft het College dat er intensieve gesprekken worden gevoerd over structurele oplossingen. Op vragen van de NOS wil het OM niet ingaan.

Held terreuraanslag Bondi Beach voor de rechter: ontkent mishandeling vader

2 hours 18 minutes ago

De man die wereldwijd werd geprezen voor zijn optreden tijdens de terreuraanslag op Bondi Beach in Sydney heeft gezegd onschuldig te zijn aan mishandeling en intimidatie van zijn vader.

Ahmed Al Ahmed (44) verscheen vandaag voor de rechtbank in Bankstown, een voorstad van Sydney. Hij wordt ervan beschuldigd zijn vader in maart te hebben mishandeld en geïntimideerd in een woning in Bankstown.

Over de aanleiding van het incident is nog niets bekendgemaakt. De politie heeft geen details gedeeld over wat zich precies in de woning heeft afgespeeld.

De advocaat van Al Ahmed zei buiten de rechtbank dat zijn cliënt zijn onschuld blijft volhouden. Volgens hem is de zaak bijzonder zwaar voor Al Ahmed omdat het om een familieconflict gaat. "Het is een situatie die hij nooit had verwacht mee te maken", aldus de raadsman.

Al Ahmed wilde na de zitting geen vragen van journalisten beantwoorden. Zijn vader liet aan Australische media weten te hopen dat het conflict binnen de familie kan worden opgelost. "Als God het wil, komt alles goed", zei hij. "Er is tenslotte niets kostbaarder dan je kind."

Held tijdens aanslag

Al Ahmed werd wereldwijd bekend na de terreuraanslag op Bondi Beach op 14 december vorig jaar. Beelden van de aanval toonden hoe hij een van de schutters van achteren benaderde en een geweer uit diens handen wist te trekken. Tijdens die actie werd hij meerdere keren in zijn arm geschoten door een tweede schutter.

Bekijk de actie van Al Ahmad hier:

Bij de aanslag kwamen vijftien mensen om het leven. De Australische autoriteiten bestempelden de aanval als terrorisme gericht tegen de Joodse gemeenschap. De Australische premier Albanese noemde Al Ahmed destijds "het beste dat ons land te bieden heeft".

Na de aanslag werd een inzamelingsactie opgezet voor Al Ahmed, die een tabakswinkel heeft bij Bondi Beach. Die bracht ruim 2,6 miljoen Australische dollar (ongeveer 1,6 miljoen euro) op aan donaties van sympathisanten uit binnen- en buitenland.

Ook conflict met broers

De rechtszaak tegen Al Ahmed volgt op een andere kwestie binnen de familie. Hiervoor moesten twee van zijn broers voor de rechter verschijnen.

De broers, Hozifa Al Ahmed en Sameh Al Ahmed, werden in mei aangeklaagd omdat zij hun broer telefonisch zouden hebben bedreigd. De broers zouden hebben geëist dat Ahmed Al Ahmed hen elk 100.000 Australische dollar zou geven van het ingezamelde geld. Beiden spreken tegen dat ze dat hebben gedaan. De rechtbank legde de broers voorlopig een contactverbod op.

De mishandelingszaak tegen Al Ahmed wordt in augustus opnieuw behandeld. Een inhoudelijke zitting staat gepland voor december.

OM eist 12 maanden cel tegen oud-burgemeester voor ontucht en misbruikbeelden

2 hours 23 minutes ago

Het Openbaar Ministerie eist twaalf maanden celstraf, waarvan vier voorwaardelijk, tegen de oud-burgemeester van Hendrik-Ido-Ambacht. De 77-jarige man wordt verdacht van ontucht met een man en het bezitten en verspreiden van misbruikbeelden van kinderen.

De officier van justitie zei tijdens de zitting dat de oud-burgemeester afgelopen februari met spoed is aangehouden uit angst dat hij kinderen zou misbruiken. Die vrees ontstond na het lezen van seksueel expliciete chatgesprekken van Herman J. met een onbekende man. Daarin werden fantasieën met kinderen besproken, aldus justitie.

De verdachte geeft toe dat hij expliciet materiaal van kinderen in zijn bezit had. "Ik ben er nooit naar op zoek geweest, ik kreeg het toegestuurd door een ander. Ik ben ook erg onhandig met computers. Mijn secretaresses deden altijd mijn e-mail", citeert de regionale omroep Rijnmond hem.

Zeven apparaten

J. kreeg de beelden naar eigen zeggen doorgestuurd via Snapchat. "Ik heb het eerste bestand nog bekeken, maar toen niets meer geopend. Ik vind het weerzinwekkend", zei J., die van 1996 tot 2011 burgemeester van Hendrik-Ido-Ambacht was.

Volgens het OM gaat het echter om een omvangrijke collectie. In totaal zijn 1036 foto's en video's gevonden, opgeslagen op zeven verschillende apparaten als mobieltjes, externe harde schijven en usb-sticks. Soms zaten de afbeeldingen weggestopt in mapjes met namen als 'belastingen2'. "Hoe onhandig bent u geweest?", vroeg de rechter.

Op zijn telefoon waren bepaalde zoektermen opgeslagen als 'gay-rape', 'toyboy' en 'kinderkutjes'. Ook daar heeft J. een verklaring voor: "Ik was op zoek naar het wereldje erachter. Om het te begrijpen, niet om het te bekijken. Ik heb de afbeeldingen op die eerste paar na nooit gezien." De officier van justitie noemt de verklaringen "totaal ongeloofwaardig".

Ongepaste aanrakingen

Een man deed eerder al aangifte tegen J. vanwege ongepaste aanrakingen tussen 2005 en 2016. De ontucht zou gepleegd zijn tijdens zijn burgemeesterschap. Hij kwam niet naar de rechtbank uit angst voor traumaherbelevingen, schrijft Rijnmond. J. ontkent alle aantijgingen.

De oud-burgemeester zit sinds zijn arrestatie in februari in voorarrest. Hij legde zijn functies van vertrouwenspersoon bij een voetbalvereniging en ambtenaar bij de burgerlijke stand neer. De rechter doet op 7 juli uitspraak.

Wie erft jouw wachtwoorden en crypto? Kamerlid pleit voor meer bewustzijn

2 hours 34 minutes ago

Wat gebeurt er met je Facebook-account als je dood bent? Met foto's die online staan of je bitcoin? Hoe wil je digitaal voortleven of worden herdacht? Het overgrote deel van de Nederlanders heeft hier nog nooit over nagedacht en daar wil Kamerlid Barbara Kathmann (Pro) wat aan doen.

Ze komt met twee voorstellen om mensen bewust te maken van hun digitale nalatenschap. Ten eerste roept ze het kabinet op om een grootscheepse campagne te starten en daarnaast wil ze dat alle cursussen op het gebied van digitale vaardigheden, bijvoorbeeld voor ouderen, ook het onderdeel 'digitale nalatenschap' behandelen.

Kathmann, die in de Kamer vaak met tech bezig is, zegt dat ruim acht op de tien mensen niets hebben geregeld op dit gebied. "Dat levert echt bureaucratisch schrijnende situaties op."

Rompslomp

Soms worden afscheidsbrieven van mensen heel laat gevonden, omdat ze achter wachtwoorden zitten die bij nabestaanden niet bekend zijn, schetst het Kamerlid. Of nabestaanden kunnen niet bij de cryptomunten van een overledene. "Je wil niet met deze rompslomp bezig zijn als je rouwt."

Josanne Ganzevles van de Alliantie Digitaal Samenleven kent nog veel meer voorbeelden van ingewikkelde situaties. Soms moeten nabestaanden bijvoorbeeld "nadenken over het openen van een telefoon met face-id of vingerafdruk". Met het gezicht of de vinger van de overledene dus. "Dat is toch verschrikkelijk?"

Haar Alliantie Digitaal Samenleven is een campagne begonnen: 'Data na de Dood'. In acht stappen wordt daar verteld hoe je je digitale nalatenschap kan vastleggen. "Je zet je nabestaanden voor een dilemma als je niets regelt", zegt Ganzevles.

Verdergaande regels

Ze is blij met het initiatief van Kathmann, maar ziet ook ruimte voor verdergaande regels. Volgens Ganzevles zou het goed zijn om bijvoorbeeld socialemediaplatforms te verplichten om gebruikers opties te geven wat er met hun data gebeurt na overlijden. Nu doen sommige dat wel en andere niet. "Dat is verwarrend voor mensen."

Kamerlid Kathmann wil haar ideeën vandaag bespreken in een debat en volgende week een concreet voorstel indienen. Dan zal blijken wat het kabinet ervan vindt en of een meerderheid van de Tweede Kamer ervoor te porren is.

Wekdienst 24/6: Staking in het openbaar vervoer • Code oranje voor hitte gaat in

3 hours 39 minutes ago

Goedemorgen! Vakbond FNV houdt vanochtend een staking in het openbaar vervoer en vanaf 12.00 uur geldt code oranje voor negen provincies vanwege extreme hitte.

Het weer: Het is vandaag zonnig en heet zomerweer, de temperatuur stijgt naar 30 tot lokaal 36 graden. Het blijft droog en de zwakke tot hooguit matige wind is variabel van richting.

Ga je vandaag op pad? Hier vind je het overzicht van de files en wegwerkzaamheden en hier alles over de situatie op het spoor.

Wat kun je vandaag verwachten? Wat heb je gemist?

Het afgelopen jaar zijn 270 kinderen slachtoffer geworden van ontvoering door een van hun ouders. Dat zijn er 70 meer dan een jaar eerder, blijkt uit cijfers van het Centrum Internationale Kinderontvoering.

De meeste kinderen worden meegenomen naar Polen, gevolgd door Spanje en Syrië. Die laatste twee landen zijn nieuwe in de top 5. Centrum IKO verklaart de opkomst van Spanje als bestemming door de toenemende kosten in het levensonderhoud in Nederland: ouders zoeken daardoor hun toevlucht tot het goedkopere Spanje.

Syrië is nieuw in de lijst door de recente machtswisseling in het land. Daardoor ziet het centrum vaker vaders die willen terugkeren, terwijl moeders nog hier willen blijven.

Ander nieuws uit de nacht: En dan nog even dit:

In Europa is het heet. In Spanje hebben ze daar voor sommigen wat op verzonnen: in Barcelona kregen mensen met een mobiele beperking dankzij een speciaal team de mogelijkheid om af te koelen in de Middellandse Zee.

Doe rustig aan met de hitte! Fijne dag.

Nederland daalt opnieuw op internationale kinderrechtenranglijst

4 hours 6 minutes ago

Nederland is opnieuw gedaald op de internationale kinderrechtenranglijst. Voor het tweede jaar op rij staat Nederland buiten de top 20 van de KidsRights Index. Ons land staat nu op plek 22. Vier jaar geleden stond Nederland nog in de top 10.

De ranglijst is een initiatief van de kinderrechtenorganisatie KidsRights, die hiervoor wereldwijd onderzoek doet naar de naleving van kinderrechten. Dat doet de organisatie sinds 2013 samen met de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Volgens KidsRights is Nederland gezakt op de ranglijst vanwege de aanhoudende stijging van obesitas onder kinderen en een stijgende kindersterfte. Ook ziet KidsRights op veel andere punten onvoldoende verbetering.

Wat is de KidsRights Index?

De KidsRights Index is de wereldwijde ranglijst die ieder jaar meet hoe het gaat met de kinderrechten in een land. De score van in totaal 194 landen wordt bepaald door vijf fundamentele rechten die kinderen beschermen: het recht op leven, recht op gezondheid, recht op onderwijs, recht op bescherming en of er een gunstig klimaat voor de rechten van het kind is. De eerste index was in 2013. Toen stond Nederland op de derde plek.

Het aantal sterfgevallen onder kinderen jonger dan vijf jaar steeg afgelopen jaar van 3,91 naar 3,96 per 1000 levendgeborenen in Nederland. Dat is hoger dan het West-Europese gemiddelde van 3,3 sterfgevallen per 1000 geboortes. Van de 32 West-Europese landen kennen slechts vijf landen hogere cijfers.

Problematiek rond geboorten raakt met name kwetsbare mensen. Uit recent onderzoek van Erasmus MC blijkt dat de babysterfte in armere wijken ongeveer twee keer zo hoog is als in meer welvarende buurten. Ook onder vrouwen in kwetsbare omstandigheden, onder wie vrouwen die verblijven in de asielopvang, ligt de babysterfte aanzienlijk hoger.

Online materiaal

Nederland slaagt er volgens KidsRights ook onvoldoende in om verschillende problemen rond kinderrechten aan te pakken. Het gaat om kinderarmoede, de verspreiding van online materiaal van seksueel misbruik van kinderen, de kwaliteit van de jeugdzorg en de beperkte aandacht voor kinderrechten in het asiel- en migratiebeleid.

Het VN-Kinderrechtencomité waarschuwde Nederland de afgelopen jaren herhaaldelijk voor problemen in de jeugdzorg, de positie van kinderen in de asielketen en kinderarmoede. Op veel van die punten ziet KidsRights onvoldoende verbetering. Daar komen de de stijgende kindersterfte en toenemend overgewicht bij.

Een belangrijke nieuwe conclusie van het onderzoek van KidsRights is dat obesitas wereldwijd voor het eerst vaker voorkomt onder kinderen en jongeren dan ondergewicht. Daarmee is volgens KidsRights sprake van een historisch omslagpunt. Ook Nederland heeft met deze ontwikkeling te maken.

In Nederland heeft ruim 14 procent van de kinderen en jongeren tussen de 4 en 20 jaar overgewicht of obesitas. Van de kinderen jonger dan vijf jaar heeft 5,4 procent overgewicht. Daarmee scoort Nederland minder goed dan Duitsland, waar dit percentage op 3,3 procent ligt, en België, waar 4,9 procent van de jonge kinderen overgewicht heeft. De cijfers in Nederland stijgen al meer dan twintig jaar en naar verwachting zet die ontwikkeling door.

Uit de KidsRights Index blijkt wel dat de wereldwijde kinderrechten in het algemeen onder druk staan en de situatie in Nederland niet op zichzelf staat. Slechts vijf landen verbeterden hun positie in de hoogste categorie van de ranglijst, terwijl 31 landen achteruitgingen.

Seksueel geweld

Zo nam seksueel oorlogsgeweld tegen kinderen sinds 2024 met 35 procent toe, door de gewapende conflicten in de wereld. Daarnaast worden kinderen volgens het rapport steeds vaker gerekruteerd, uitgebuit of op andere manieren slachtoffer van ernstige schendingen van hun rechten.

"Of het nu gaat om oorlog, seksueel geweld, voedselonzekerheid, stijgende kindersterfte of obesitas, kinderen betalen de prijs voor problemen die zij niet hebben veroorzaakt", zegt Marc Dullaert, voorzitter van KidsRights. "De vraag is niet of we weten wat er moet gebeuren, de vraag is waarom we kinderen nog steeds onvoldoende beschermen."

Ov-staking en manifestaties: vakbonden voelen zich sterk

5 hours 2 minutes ago

Tot 08.00 uur vanochtend rijdt het openbaar vervoer in het hele land niet. Het is de belangrijkste werkonderbreking in deze actieweek, georganiseerd door de vakbonden.

De bonden eisen dat het kabinet een bezuiniging op de sociale zekerheid van 6,5 miljard euro van tafel haalt. Als het kabinet de actie van deze week niet serieus neemt, volgen er na de zomer meer ov-acties, zegt de FNV.

Een handjevol mensen strandde vanochtend op Utrecht Centraal:

De vakbonden voelen zich sterk op dit moment. De acties zorgen voor nieuwe zichtbaarheid. Door de nauwe contacten met oppositiepartij Pro lijkt het minderheidskabinet niet om de bonden heen te kunnen.

AOW, WW, WIA

In het coalitieakkoord van D66, VVD en CDA staat dat er wordt ingegrepen in de AOW, de WW en de WIA. Het kabinet wil de AOW-leeftijd sneller laten oplopen, de werkloosheidsuitkering moet worden ingekort en de uitkering voor langdurig en volledig afgekeurde Nederlanders moet naar beneden.

Vanwege die plannen liepen de vakbonden in maart meteen weg bij het kennismakingsgesprek met het minderheidskabinet van premier Jetten. Minister Vijlbrief van Sociale Zaken zat later nog wel een keer met werkgevers en werknemers om tafel, maar voor de bonden was dat onvoldoende om hun acties op te schorten.

Dus worden deze week nog meer werkonderbrekingen en manifestaties gehouden. Pas als ingrepen in de AOW, WW en WIA uit de begroting voor Prinsjesdag verdwijnen, willen de bonden weer in gesprek.

AOW al van tafel

Al snel na zijn aantreden zei minister Vijlbrief dat de snellere stijging van de AOW-leeftijd niet zo'n haast heeft. Later zei hij van het plan af te zien, maar de vakbonden willen dat de bezuiniging ook echt uit de begroting voor Prinsjesdag wordt gehaald.

Daarnaast vinden ze dit een sigaar uit eigen doos: in 2019 spraken werkgevers en werknemer in het Pensioenakkoord af dat de AOW juist wat langzamer zou stijgen. De snellere stijging van de AOW-leeftijd had in hun ogen dus nooit op de agenda mogen staan.

Toch is duidelijk dat met het schrappen van dit plan het eerste resultaat voor de bonden al is bereikt, nog voor er een actie was gehouden. Daarmee staan de vakbonden, met Hans Spekman (FNV) en Hans van den Heuvel (CNV) als kersverse leiders, opeens weer volop in de aandacht.

Alternatieven

Toch probeert Vijlbrief de druk op de werkgevers en werknemers op te voeren. Hij vindt dat de sociale partners met alternatieve bezuinigingen moeten komen. In een interview in Trouw prees de minister het poldermodel en het belang van samenwerken. "Het is de enige manier om te voorkomen dat de maatschappij versplintert", zei hij. Daarmee speelt hij in op het verantwoordelijkheidsgevoel van de bonden.

Tot nu toe lijken de vakbonden niet gevoelig voor die druk. Zij praten weliswaar door met de werkgevers, maar volgens FNV en CNV stellen die gesprekken weinig voor. Ze proberen zo de suggestie weg te nemen dat er gepraat kan worden over alternatieve bezuinigingen op de sociale zekerheid. Dat is het probleem van de minister, vinden ze.

Daarbij voelen ze zich gesterkt door de politieke situatie. Zonder steun van de grootste oppositiepartij, Pro, kan het kabinet de bezuinigingen niet door de Tweede en Eerste Kamer krijgen. Pro en de vakbonden hebben elkaar dan ook omarmd. FNV-voorzitter Hans Spekman, als oud-PvdA-voorzitter eerder kritisch op de linkse fusiepartij, was vorige week één van de prominente sprekers op het Pro-congres.

Belangrijke havenstad op de Krim zonder stroom door Oekraïense aanvallen

5 hours 4 minutes ago

De stroom in Sevastopol op de door Rusland geannexeerde Krim is uitgevallen door Oekraïense aanvallen op energiecentrales. Dat meldt de door Rusland aangestelde gouverneur van de stad op Telegram.

Sevastopol is een belangrijke havenstad aan de Zwarte Zee, met een Russische marinebasis. De gouverneur meldde eerder op de dag dat negen drones boven de stad zijn neergehaald. Dit is nog niet bevestigd. De badplaats Jevpatorija, even ten noorden van Sevastopol, kampte gisteren ook al met tijdelijke stroomuitval.

Gisteren blies het Oekraïense leger een belangrijke spoorbrug op de Krim op. Daarmee trof het een van de weinige treinverbindingen tussen de Krim en Rusland. De drone-aanval was onderdeel van de Oekraïense strategie om het sinds 2014 bezette schiereiland te isoleren van Rusland.

Vorig jaar 270 kinderen illegaal naar buitenland meegenomen door ouder

6 hours 6 minutes ago

Het afgelopen jaar zijn 270 kinderen slachtoffer geworden van ontvoering door een van hun ouders. Dat zijn er 70 meer dan een jaar eerder, blijkt uit cijfers van het Centrum Internationale Kinderontvoering.

"De toegenomen cijfers onderstrepen het belang van blijvende inzet voor hulp, preventie en bewustwording", zegt directeur Coşkun Çörüz van het Centrum IKO.

Vaak beseffen ouders niet eens dat het meenemen van hun kind zonder toestemming van de andere ouder strafbaar is. "Te vaak horen we nog van ouders 'hoezo doe ik aan kinderontvoering, ik neem toch mijn eigen kind mee?'"

Polen, Spanje, Syrië

De meeste kinderen worden meegenomen naar Polen, gevolgd door Spanje en Syrië. Die laatste twee landen zijn nieuwe in de top 5. Centrum IKO verklaart de opkomst van Spanje als bestemming door de toenemende kosten in het levensonderhoud in Nederland. Ouders zoeken daardoor hun toevlucht tot het goedkopere Spanje.

Syrië is nieuw in de lijst door de recente machtswisseling in het land. Daardoor ziet het centrum vaker vaders die willen terugkeren, terwijl moeders nog hier willen blijven.

Vaak is de situatie andersom: in 75 procent van de gevallen is het de moeder die zonder toestemming van de vader vertrekt. Spanje, België en Curaçao zijn de landen waarvandaan het vaakst kinderen naar Nederland kwamen.

Preventiegesprekken

Centrum IKO wijst erop dat voorafgaand aan zo'n illegaal vertrek er vaak al langer problemen zijn binnen een gezin. Het biedt daarom preventiegesprekken aan om een ontvoering te voorkomen, voor ouders of andere betrokkenen. Vorig jaar waren dat er 491, iets minder dan het jaar eerder.

Voorkomen is volgens het centrum cruciaal, omdat het in de praktijk vaak lastig blijkt om het kind terug te krijgen. Dat komt bijvoorbeeld doordat de regels in Polen anders zijn dan hier.

Zelensky: Oekraïne dient nieuwe aanvraag voor OESO-lidmaatschap in

7 hours 15 minutes ago

Oekraïne heeft een nieuwe aanvraag ingediend om lid te worden van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). President Zelensky laat dat via een Telegram-bericht weten na een ontmoeting met Mathias Cormann, de secretaris-generaal van de OESO.

De OESO is een internationaal samenwerkingsverband van 38 voornamelijk economisch voortvarende landen, waaronder ook Nederland. Oekraïne werkt met die organisatie al enkele jaren aan hervormingen en wil nu van de status als kandidaat-land naar een volledig lidmaatschap. Dat past binnen het streven om nauwer samen te werken met westerse instellingen.

Oekraïne, dat na de Russische invasie in 2022 in een grootschalige oorlog met Rusland verwikkeld is, werkt actief toe naar Europese integratie. Volgens Kyiv is dat de beste veiligheidsgarantie, zowel voor Oekraïne zelf als voor Europa. Vorige week herhaalde Zelensky de wens om snel lid te worden van de EU.

Aap ontsnapt uit Beekse Bergen en loopt rond in omgeving

8 hours 15 minutes ago

Een mannetjesaap uit Safaripark Beekse Bergen loopt al een aantal dagen vrij rond in de omgeving van het park. De kuifmangabey zou afgelopen weekend zijn ontsnapt.

Het dier is niet gevaarlijk voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerder van het park in Hilvarenbeek aan Omroep Brabant. De kuifmangabeys in het safaripark leven op een eiland. De aap zou mogelijk zaterdag zijn ontsnapt door een gracht over te zwemmen, iets waarvan de dierentuin dacht dat het niet kon.

De aap is meerdere keren gezien in de omgeving van het park. Dinsdag is hij gespot in het dorp Esbeek, een paar kilometer verderop. Een vrouw die haar hond aan het uitlaten was legde de aap vast op video, te zien bij het Brabants Dagblad.

De woordvoerder van het park laat weten dat mensen een nummer op de website kunnen bellen als ze de aap zien. Het dier zelf proberen te vangen of benaderen wordt afgeraden. Beekse Bergen zal het dier proberen te vangen door hem te verdoven.

Ontsnapte cheeta

Het is de tweede ontsnapping in korte tijd in Beekse Bergen. In mei was het park een ochtend lang dicht vanwege een uitgebroken cheeta. Hij bleek zich in een bosachtig terrein op het park op te houden en liet zich niet direct vangen. Een dierenarts wist het dier na enkele uren te verdoven. Het personeel en de dieren in het park zouden niet in gevaar zijn geweest.

Treinverkeer DB in heel Duitsland plat door storing

10 hours 33 minutes ago

In heel Duitsland is het treinverkeer van Deutsche Bahn (DB) gisteravond stilgelegd vanwege een storing in het communicatiesysteem GSM-R. Inmiddels is de dienstregeling hervat, meldt de Duitse spoorwegmaatschappij.

Het kan tot 06.00 uur 's ochtends duren tot de treinen weer volgens planning rijden, aldus DB. Reizigers dienen tot die tijd rekening te houden met "aanzienlijke vertragingen en kortstondige uitval van treinen".

De storing werd om 22.30 uur gemeld door DB. Rond 00.30 uur meldde het Duitse persbureau DPA dat de eerste treinen weer begonnen te rijden.

Systeem

GSM-R is het systeem waarmee machinist en verkeersleiding kunnen communiceren. Ook wordt infrastructuur zoals wissels ermee in de gaten gehouden en stuurt het de borden met reisinformatie op de perrons aan.

Ook in Nederland wordt GSM-R gebruikt.

120.000 kaarten bij Kamer bezorgd om asielkinderen in Nederland te houden

11 hours 4 minutes ago

Kerkasiel Kampen heeft 120.000 handgeschreven kaarten naar de Tweede Kamer gebracht om aandacht te vragen voor honderden kinderen die in Nederland zijn geworteld, maar geen verblijfsvergunning krijgen.

Enkele honderden mensen hadden zich op het Malieveld in Den Haag verzameld voor een manifestatie. Voorgangers van allerlei kerken en bezoekers in witte kleding spraken zich daar uit voor een humaner asielbeleid.

Ze willen dat zo'n 420 kinderen van asielzoekers die mogelijk het land moeten verlaten een verblijfsvergunning krijgen. De kinderen wonen vaak al jaren in Nederland en hebben hier een leven opgebouwd.

De kaarten werden vervolgens met busjes naar de Tweede Kamer gereden en aangeboden aan de commissie Asiel en Migratie.

Kerkasiel Kampen, dat al sinds november 2024 een met uitzetting bedreigd gezin uit Oezbekistan in een kerk herbergt, zette de actie op. "Het is eigenlijk heel erg uit de hand gelopen", zegt Herman Stomphorst van de organisatie tegen RTV Oost. Zo'n zes weken geleden begonnen ze met de oproep voor de zogenoemde steunkaarten.

"We hebben ons punt duidelijk kunnen maken: we willen dat er voor die 420 gewortelde kinderen een goede oplossing komt", zegt predikant Kasper Jager. "Kinderrechten gelden ook voor hen."

Senaat fluit Trump voor het eerst terug over oorlog in Iran

11 hours 23 minutes ago

De Amerikaanse Senaat geeft president Trump voor het eerst een klein beetje tegengas in de oorlog met Iran. In een grotendeels symbolische stemming eiste het Hogerhuis dat Trump toestemming van het Congres vraagt om de oorlog voort te zetten.

Democraten hadden deze wettelijke eis al negen keer eerder voorgelegd aan de Senaat, maar elke keer wist de Republikeinse meerderheid de verklaring weg te stemmen. Doordat er dit keer twee Republikeinen ontbraken, haalde de stemming het wel.

De vaak kritische Republikeinen Bill Cassidy, Susan Collins, Lisa Murkowski en Rand Paul hadden al voor gestemd, de Democraat John Fetterman stemde opnieuw tegen. Doordat de Republikeinen Dave McCormick en Mitch McConnell afwezig waren, werd de resolutie nu met 50 tegen 48 stemmen aangenomen.

Toch geen ijzeren greep?

Deze maand nam het Huis van Afgevaardigden al een soortgelijke verklaring aan, met 215 tegen 208 stemmen. De gevolgen voor de oorlog zullen nu net als toen minimaal zijn, omdat Trump de verklaring gewoon naast zich neer kan leggen.

Toch wordt het gezien als een voorzichtig teken dat de ijzeren grip die de president op zijn partij heeft niet eeuwigdurend is. Al langer wordt er binnen zijn partij gemord over de oorlog tegen Iran en verschillende partijgenoten zetten zelfs openlijk vraagtekens bij de resultaten die Trump claimde na ruim honderd dagen oorlog.

Fractievoorzitter Schumer van de Democraten liet zich daar voor de stemming ook laatdunkend over uit. "Trump heeft Iran alles gegeven: hun terroristenvriendjes, controle over de Straat van Hormuz, hun olie-inkomsten. En wat wij ervoor terugkrijgen, is nog maar de vraag."